Good girls - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Lizzy & Steffi - WaarBenJij.nu Good girls - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Lizzy & Steffi - WaarBenJij.nu

Good girls

Door: Lizzy

Blijf op de hoogte en volg Lizzy & Steffi

10 Februari 2014 | Griekenland, Athene

Hi allemaal!

Na enig subtiel aandringen vanaf het thuisfront heb ik besloten om tussen alle drukte door even tijd te maken voor een update! We zijn al enkele dagen in Athene en we mogen langzaam zeggen dat we weten hoe we bij de belangrijkste dingen komen: de supermarkt, Victoria metro station, hoofdgebouw van de uni waar we voor 20 euri het hele semester kunnen eten.. We weten zelfs waar we het vuilnis weg moeten gooien. Waar het uitgaansgebied is en op welke plekken we nog wat meer op onze tasjes moeten letten dan normaal. ;)

Sinds 3 dagen zitten we in ons huisje, Sporgilou! Er wonen 14 studenten die allemaal meedoen aan het Erasmusprogramma, zoals wij dat ook doen. Nog niet alle nieuwe studenten zijn aangekomen, dus tot nu toe is het huis een mix van oude en nieuwe Erasmus studenten. Het is heel gezellig, de deur staat altijd open! Op onze verdieping komen nog twee Franse jongens en een Hongaarse jongen te wonen. Er woont ook een Griek op de verdieping boven ons; hij 'let' op alle huizen die worden verhuurd via de instantie waar wij ons huisje hebben gehuurd (StayinAthens.com), maar hij is ook bij alle Erasmus feestjes. Dat is heel handig, want als we hulp nodig hebben als het aankomt op een kapotte kledingkast, verstopte afvoer of niet werkende sleutels, dan kunnen we bij hem terecht! Voorgaande voorbeelden zijn zaken waar we hier mee te maken hebben. Maar het mooiste is, we leggen ons erbij neer, lachen erom en vinden het geen probleem. De eerste dag in ons huisje bleek dat de sleutel tot een van de kamers het niet deed. Dit zou opgelost worden over een uurtje. Omdat we weten dat we ons in Griekenland bevinden, zijn we er al vanuit gegaan dat het twee uur zouden worden. Maar zelfs die standaard moeten we aanpassen,want we hebben uiteindelijk drie uur gewacht. Toen kwam de slotenmaker omdat de goede sleutel nergens meer te bekennen was. This is how we roll, in Greece! En trouwens... De voordeursleutel van Steffi doet het nog steeds niet, maar als we de aardige Griekse jongen kunnen geloven dan zal hij "something smart" erop gaan bedenken. Wij wachten weer vol spanning af!

Vandaag hebben we een schoonmaak-dag gehouden. Het huisje is weer helemaal schoon! Dat is fijn. Toen we gisteren alleen nog de wasbak in de keuken hadden schoongemaakt, hoorden we een van de huisgenoten tegen een van de andere huisgenoten zeggen: Heb jij dit schoongemaakt? Waarop diegene antwoordde dat hij geen idee had waar hij het over had... Toen hoorde ik onze huisgenoot zeggen: "I think the girls did it... Yeah, I really think so. Good girls!". De huisgenoten hebben na onze grote schoonmaak foto's van de keuken gemaakt... Dat geeft wel aan hoe bijzonder het (blijkbaar) is dat ie nu zo schoon is! Trots!

Op de bovenste verdieping is een groot balkon, en de (vier Finse) jongens die daar wonen hebben ons beloofd dat ze altijd de deur open zullen laten staan. Dat is ook het mooiste aan ons huis hier in Sporgilou: iedereen heeft altijd zijn of haar deur openstaan, dus je bent nooit alleen en het is ontzettend gezellig en sociaal. Dat is meteen weer even wennen, want toen ik een workout wilde doen op mn kamer van 30 min, werd er al twee keer op de deur geklopt en open gedaan haha.

Het is ontzettend gaaf om mensen uit allerlei landen te ontmoeten. Zo hebben we als huisgenoten onderling al allemaal aan elkaar verteld hoeveel we van elkaar houden. 'Ik hou van jou'. Natuurlijk gewoon om te horen hoe het in een andere taal klinkt ;)... En we hebben ook wat Australische meisjes ontmoet in het hostel. Zij stelden ons heel serieus de vraag of we later prostituees willen worden. Hebben ons kapot gelachen. Zo zijn er heel veel anekdotes. Toen ik sprak met een Italiaan vertelde hij me dat hij ook een paar Nederlandse woorden kende. Daar kwam het hoor: GEGEN DIE MAUER. Nee, legde ik hem uit, dat is Duits. Waarop hij weer vol overtuiging GEGEN DIE MAUER in mijn gezicht schreeuwde. Ik zei dat het: Tegen de muur, moest zijn. Dus toen werd het: TEGEN DIE MAUER. En hij zei het met zoveel overtuiging dat ik hem niet meer verder kon helpen om het te verbeteren. Tranen over de wangen van het lachen.. Hij kon niet begrijpen waarom iemand hem dan de verkeerde woorden had geleerd. Voor hem zal het altijd 'Gegen die mauer' blijven, denk ik.'

Verder hebben we ons weer lekker als toeristen gedragen. We hebben de Acropolis al bezocht. Het uitzicht vanaf daar is aaaamaaaazing! Heaven is a place on earth! Zo mooi!! Je kan er gewoon uren zitten, zonder een woord te zeggen en toch optimaal genieten. Het is echt mooi. En dan zie je ook hoe groot Athene is. Ik kan het niet echt omschrijven, foto's zeggen meer denk ik; en zelfs die doen geen eer aan het daadwerkelijke uitzicht.

We hebben al flink wat mensen ontmoet. Dat kan ook haast niet anders, want sinds we aangekomen zijn afgelopen dinsdag (6 dagen geleden), zijn we er iedere avond op uit geweest. We hebben al drie huisfeestjes gehad, zijn wat gaan drinken met onze nieuwe Finse en Duitse huisgenoten, zijn cocktails gaan drinken met Steffi's buddy, op stap geweest in Gazi... Drukke boel dus, maar oh-zo-leuk! Vanavond dus even een chill avondje om op te laden voor de introductie. De tijd gaat zo snel; ik weet niet waar ie blijft. We hebben gekookt, om toch even gezond te doen (en omdat onze keuken nu de mooiste keuken van ons gebouw is!), en we hebben mijn buddy ontmoet. We hebben het mooie weer aan ons voorbij laten gaan (twintig graden en makkelijk t-shirt en kortere broeken weer!). Jullie verklaren ons vast voor gek, maar dan moet je dus maar nagaan HOE erg nodig die schoonmaak van ons was, haha. De komende week begint de introweek en er is goed weer voorspeld. Jeej! Zon, bruin/rood(Steffi… ;) ) worden, nieuwe mensen, Griekse taferelen... Genieten genieten genieten! Dat is ons toekomstplan! Meer plannen maken we niet, dat doen ze niet hier. We zien wel wat komende week weer op ons pad komt; the Dutch girls can handle everything! :D

Heel veel liefs en yamas/skôl/kippis/prost/santé/cheers! (Jaja, wij leren snel),
Lizzy

Ps: Steffi zal jullie updaten tijdens of na de introductie, we gaan een beetje om en om schrijven, en soms samen. Zo komen de meeste updates online, denken we zelf!

Ps2: Superleuk, al die reacties! Keep them coming!

• 10 Februari 2014 - 22:28

Cecile En Rene:

EINDELIJK.......haha. Maar dan ook wel een lekker lang verhaal. Vooral het GEGEN DIE MAUER verhaal zien we helemaal voor ons. Blijf vooral zo doorgaan met genieten van alles! Hele dikke kus uit het regenachtige en winderige Schinveld. xxxxx

• 11 Februari 2014 - 15:08

Oma Salemans:

Hallo super kleinkind !! IK geniet van je humorvolle en leerzame verhalen vanuit Athene. Ik zie het al
    allemaal voor me, jij en Steffie dolend door de stad , genietend van alles wat op je pad komt, er zal wel heel wat "slappe lach" mee gepaard gaan. Geniet maar, het is je gegund !!!
    Heel veel liefs , OMA

• 11 Februari 2014 - 15:19

Ashley:

Wat een leuk verhaal! Haha gewoon te gek om te lezen:) jullie genieten goed en hebben plezier.
    Ga zo lekker door! Want jullie leven maar een keer!

Have fun ladies! :-*

• 11 Februari 2014 - 18:36

Rob:

Hey zusje!! Fijn dat je het zoooo naar je zin hebt. xxxx