Greek-y - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Lizzy & Steffi - WaarBenJij.nu Greek-y - Reisverslag uit Athene, Griekenland van Lizzy & Steffi - WaarBenJij.nu

Greek-y

Door: Lizzy

Blijf op de hoogte en volg Lizzy & Steffi

04 Maart 2014 | Griekenland, Athene

Yassas,

Ondertussen zijn we al één maand (!!!) in Athene, wat gaat de tijd snel zeg! We leren het land en de mensen steeds beter kennen. We hebben al een aantal tripjes gemaakt met een studentenorganisatie naar andere plaatsen in Griekenland en we hebben ook al een eigen trip naar Rhodos gepland. Ook hebben we onze eerste Griekse les al gehad… We worden dus iedere dag een beetje meer ‘Greek-y’, zoals we dat met onze vriendengroep hier zeggen!

Na een maand in Athene te wonen, sta je langzaam nergens meer van versteld. Je went aan het feit dat je bijna iedere dag wel een keertje wordt aangereden vanwege het hectische verkeer, dat iedereen en alles steeds een halfuur te laat is, dat je iedere dag zin hebt in het eten van ‘pita’, dat illegalen je voor de ingang van de universiteit van alles proberen aan te smeren, dat de taxichauffeur totaal geen idee heeft waar hij je heen moet brengen omdat hij geen woord Engels spreekt, dat het overal is toegestaan om te roken (“Its a paradise for smokers here”, zoals onze Griekse docente het mooi verwoordde. Dus papa, mama; snel verhuizen ;)?…). Kortom: alles went en aanpassen is heel erg makkelijk gebleken, als je het mij vraagt. Want ik heb een geweldige tijd hier.

Aan de honderden foto’s op Facebook kunnen jullie wel zien dat we voldoende feestjes hebben. En ik snap dat iedereen zich dan afvraagt of we de universiteit ook wel eens van binnen zien. Nu verwachten jullie waarschijnlijk dat ik zal claimen dat we die echt wel vaak zien en dat we daar gewoon geen foto’s van hebben… Maar het tegendeel is waar. Ja: we zien de universiteit wel eens van binnen, maar dat is tot nu toe alleen nog maar voor introductielessen geweest. Dat betekent dat we na een uurtje (uitzonderingen daargelaten) weer naar huis konden gaan. Niet te vergelijken met de colleges in Nijmegen. Vanaf deze week zijn de lessen allemaal verplicht en zouden ze ook allemaal door moeten gaan. Maar het begon vandaag al met een nationale vakantiedag – omdat gisteren de laatste dag van carnaval was en vandaag dan wordt gebruikt om het lichaam te reinigen, hehe.

Natuurlijk hebben wij – als echte Brabander en Limburger zijnde – ook carnaval gevierd! En er zijn echt wel veel overeenkomsten met carnaval in Nederland, maar zeker ook verschillen. Er was een grote parade met wagens en verkleedde mensen en aan het eind van de parade mocht iedereen die dat wilde aansluiten. Dat was dus feesten in de parade! De muziek was niet Grieks of in een andere taal, maar gewoon internationale hits. We vertrokken met de bus om zeven uur ’s ochtends en om drie uur ’s nachts zou de bus terug gaan. Het regende bijna de hele dag, maar door de sfeer maakte dat niet heel veel uit. Er was zelfs vuurwerk en iedereen had goede zin (wellicht droeg de hoeveelheid wijn en bier daar ook aan bij). Na de parade en het vuurwerk was er een Erasmus feestje georganiseerd, waar iedereen vrolijk verder ging met dansen en er voor nog meer mooie verhalen werd gezorgd. Vanwege een gerucht dat onze buschauffeur dronken zou zijn, is de politie nog langs geweest. De alcohol test gaf ‘nul’ als uitkomst, dus als je het mij vraagt is het dan paniek om niks. Maar misschien is dat te Hollands en dus te nuchter gedacht, want sommigen dachten echt zeker te weten dat de chauffeur niet meer helder was en zij wilden daarom in een andere bus terug gaan. Dit zorgde er al met al voor dat we later vertrokken en uiteindelijk om 9 uur ’s ochtends weer in ons bedje konden kruipen. Zo’n dag levert mooie verhalen op en het was enorm gezellig; heel mooi om carnaval op z’n Grieks mee te kunnen maken!

We hebben ons trouwens ook ingeschreven bij de sportschool, want we merkten dat het nodig is. Het eten is hier lekker en omdat je zoveel vrije tijd hebt, vul je dat al snel met lekker een hapje eten (of een feestje ;)..). Het eten op de universiteit is gratis, maar vaak nogal vet en zonder groente. Daarom koken we toch wel vaker zelf, dan voel je je veel gezonder. En als we zelf koken weten we ook zeker dat het eten warm is, hehe. Afgelopen zaterdag ben ik Body Pump uit gaan proberen. Ik had het nog nooit gedaan en de instructrice sprak alleen maar Grieks. Nou,oké, twee woorden Engels, namelijk: Very slowly. Toch had ik geen moeite met het volgen van de les. Ik keek gewoon naar wat diegene voor me deed en deed dat na. Alleen had ik misschien niet ook meteen dezelfde gewichten moeten pakken…

Afgelopen weekend hebben we ook een grote club in Athene bezocht, Dream City Club. Normaal is de entree 15 euro, maar voor deze avond was het voor Erasmus studenten gratis. Ik ben blij dat we gegaan zijn, want wat was het een mooie avond! Toen we binnenkwamen was het in eerste instantie een beetje raar. Er was geen muziek en iedereen stond stil. Om 2uur kwam de dj en toen veranderde alles. We waren daar met een leuke groep en dansten tot in de vroege uurtjes.

Komende week lijkt het erop dat het qua feestjes een rustigere week wordt. Het weer werkt momenteel ook even niet mee, dus wellicht zit een stranddagje er ook niet in… Maar in Athene weet je het maar nooit… We zullen jullie er weer snel van op de hoogte brengen!

Veel liefs,
Lizzy

• 04 Maart 2014 - 08:55

Cecile Felix:

Hey Greeky Lizzy en Steffie! Wat een leuk verhaal weer. Het klinkt inderdaad alsof jullie al behoorlijk gewend zijn in Athene. Feesten, tripjes, en een heel klein beetje studie.........Klinkt niet verkeerd. Heel goed om je bij de sportschool in te schrijven! Toen ik vannacht om 10 voor 1 (???!!!) wakker werd van het berichtje op mijn telefoon dat er weer een nieuw verhaal stond op "waar ben jij nu" heb ik getwijfeld om op te staan om het te lezen, zo leuk vind ik jullie updates!! xxxxxxxxx

• 04 Maart 2014 - 15:03

Cindy:

Wat leuk om eens te lezen wat jullie allemaal doen. Nog een hele fijne tijd en ik zie al uit naar het volgende bericht.
    groetjes Cindy

• 04 Maart 2014 - 15:34

Ria Van De Ven:

Bedankt voor je leuke verhaal. Ga fijn verder genieten!!

• 04 Maart 2014 - 17:16

Jean-Pierre Van Rossum:

Amai leuk verhaal Lizzy. Wat leuk om te lezen. Hopelijk verneem ik snel weer iets van je. Veel plezier daar in Athene. Groetjes aan iedereen!

• 04 Maart 2014 - 17:27

Rene:

Opnieuw een leuk verslag ! ik zie steeds meer uit naar het volgende. De eerste maand zit er al weer op. Tijd gaat snel ! Nog vijf maanden; geniet.
    Overal mogen roken??!! mss. een overweging waard om te emigreren. Thuis mag het alleen onder de afzuigkap. Verder is hier weinig ouzo, matige temperatuur en niemand danst de sirtaki.